loading...

سایت سرگرمی و تفریحی

آشنایی با قرص میزوپروستول، مصارف و عوارض آن در این مطلب با قرص میزوپروستول، مصارف و عوارض آن آشنا خواهید شد.. قرصهای میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک (Cytotec)  به شکل قرص خور

محسن بازدید : 77434 شنبه 24 اسفند 1392 زمان : 10:50 نظرات (0)

آشنایی با قرص میزوپروستول، مصارف و عوارض آن

در این مطلب با قرص میزوپروستول، مصارف و عوارض آن آشنا خواهید شد..

قرصهای میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک (Cytotec)  به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی  تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود

عوارض بعد از مصرف این قرصها: ۱- درد شکمی که معمول از ۱۰ دقیقه بعد از مصرف قرص شروع می شود۲- اسهال و استفراغ که به سرعت قطع می شود ۳- تب و لرز که به مرور کم می شود ۴- خونریزی و سقط جنین

در خانمهایی که سابقه سزارین دارند احتمال پارگی رحم وجود دارد

مقایسه میزوپروستول با دیگر روشهای سقط جنین

مقدمه: با توجه به اینکه بسیاری از موارد ختم حاملگی به وسیله اکسی توسین انجام می شود که نیاز به هزینه، مدت زمان زیاد بستری و کنترل دقیق پزشک دارد و همچنین عوارضی مثل مسمومیت با آب در اینداکشنهای طولانی مدت مشاهده می شود جهت جایگزینی برای اکسی توسین از میزوپروستول استفاده شده است. هدف از این مطالعه مقایسه اثرات میزوپروستول و اکسی توسین در ختم حاملگی در سه ماهه دوم باردار می باشد.

حاملگی و سقط
روش کار: این مطالعه کارآزمایی در سال ۸۴-۱۳۸۳ در زنان باردار بستری در بخش زنان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. ۱۲۵ زن باردار که در سه ماهه دوم حامگلی و کاندید ختم حامگلی بودند به صورت تصادفی به دو گروه ۴۳ نفر گروه مورد و ۸۲ نفر گروه شاهد تقسیم شدند. جهت ختم حاملگی در گروه مورد ۳ عدد قرص خوراکی میزو پروستول ۱۰۰۳g و یک عدد قرص واژینال استفاده شد. در صورت عدم انقباض هر ۳ ساعت یک قرص خوراکی و هر ۶-۴ ساعت یک قرص واژینال تجویز شد و این کار تا ۴۸ ساعت ادامه یافت.
در گروه شاهد ختم حاملگی با اکسی توسین تزریقی انجام شد به اینصورت که ۵۰I/U اکسی توسین در ۵۰۰ CC رینگرلاکتات در عرض ۳ ساعت پرفیوز شد و سپس ۱ ساعت استراحت داده شد و بعد به مرور هر ۳ ساعت ۵۰ واحد اکسی توسین در ۵۰۰ CC رینگر لاکتات اضافه شد تا حداکثر به ۳۰۰ I/U در ۵۰۰ برسد و یا انقباضات بیمار شروع شود. در هر دو گروه مورد مطالعه در صورت عدم انقباض پس از ۴۸ ساعت روش دیگری جهت ختم زایمان در نظر گرفته شد.یورفان، مشخصات فردی، نتایج درمان در پرسشنامه جمع آوری گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج: در گروه میزو پروستول انقباضات زایمانی و ختم حاملگی در مدت زمان کوتاهتری نسبت به اکسی توسین انجام شد (۰٫۰۰۱=P). احتباس جفت و هزینه مصرفی در گروه مورد کمتر بود. تب، خونریزی و عوارض گوارشی و پارگی رحم در دو گروه تفاوتی نداشت (P>0.05).
نتیجه گیری: میزو پروستول زمانی که جهت ختم حاملگی در سه ماهه دوم استفاده می شود نسبت به اکسی توسین در زمان کوتاه تری سبب زایمان خواهد شد و همچنین میزان هزینه، عوارض جانبی و نیاز به مراقبت های شدید در مصرف میزو پروستول کمتر است، بنابراین جهت ختم حاملگی در سه ماهه دوم میتواند جایگزین مناسبی برای اکسی توسین باشد.

آشنایی با قرص میزوپروستول، مصارف و عوارض آن

نتیجه آزمونی دیگر درباره اثر قرصهای میزوپروستول در سقط جنین:

با توجه به تهاجمی بودن روش های استاندارد درمان سقط فراموش شده از طریق تخلیه جراحی ( کورتاژ مکشی) و مطرح شدن درمان های طبی در سال های اخیر، مطالعه حاضر به منظور بررسی نتایج حاصل از درمان با میزوپروستول واژینال و تعیین رابطه سن حاملگی با نتایج درمانی حاصل از آن در بیماران با سقط فراموش شده مراجعه کننده به بیمارستان میرزا کوچک خان شهر تهران در طی سال های ۸۰ـ۱۳۷۹ انجام گرفت . مواد و روش ها: در این مطالعه شبه تجــربی ۶۰ بیمار مبتلا به‌ سقط‌ فراموش‌ شده‌ با روش نمونه گیری ساده انتخاب و در دو گروه‌ ۳۰ تایی‌ با آمنوره‌ی‌ کمتر و مساوی‌ ۱۳ هفته‌ و آمنوره‌ بیشتر از ۱۳ هفته‌ قرار گرفتند. ۲۰۰ میکروگرم‌ میزوپروستول واژینال در فورنیکس‌ خلفی‌ واژن هر یک از بیماران گذاشته‌ شده‌ و این کار هر ۴ ساعت‌ تا هنگام دفع‌ کامل‌ محصولات‌ حاملگی‌ ( تا ۴ دوز) تکرار شد. اثرات‌ دارو و عوارض‌ جانبی‌ در بیماران‌ دو گروه‌ مورد‌ مقایسه‌ قرار گرفت. جهت بررسی داده ها از آزمون های آماری t و کای دو استفاده شد. یافته‌ها: در ۴۰ درصد کل بیماران‌ دفع‌ کامل‌ اتفاق‌ افتاد که این میزان در گروهی‌ که‌ آمنوره‌ی کــوتاه تری‌ داشتند، ۶۳ درصد و در گروه‌ با آمنوره‌ی طولانی‌تر ۷/۱۶ درصد بود (۰۰۰۱/۰ P< ). خونریزی‌ زیاد و نیاز به‌ اکسی‌ توسین‌ جهت‌ کنترل‌ خونریزی‌ در گروه‌ با آمنوره‌‌ی طولانی‌تر، بیشتر بود (۰۵/۰ < P). عوارض‌ دیگر شامل‌ تب‌، اسهال‌، تهوع‌، درد و نیاز به‌ مسکن‌ و هم چنین متغیرهای زمینه ای شامل میانگین سن بیمار، تعداد قرص های مصرفی و ساعات صرف شده برای سقط در دو گروه‌ با هم‌ مشابه‌ بود. زنان با آمنوره‌ی طولانی تر در سابقه خود، دارای تعداد بیشتری حاملگی و زایمان و جنین های بزرگتر در سونوگرافی بودند (۰۵/۰ < P ). نتیجه‌ گیری و توصیه‌ها: میزوپروستول‌ واژینال‌ می تواند دردرمان‌ سقط‌ فراموش‌ شده‌ خصوصاً در موارد آمنوره‌‌ی کمتر از ۱۳ هفته‌ مؤثر باشد. با توجه به هزینه‌ی کمتر و غیر تهاجمی بودن، این‌ روش‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ خط‌ درمانی‌ در سقط های فراموش شده با آمنوره‌ی کمتر از ۱۳ هفته توصیه می شود.

 هرگز خودسرانه قرص میزوپروستول استفاده نکنید

شاید شنیده و دیده باشید که خیلی از افراد به راحتی در منزل با قرصهای میزوپروستول سقط انجام داده اند. اما توصیه پاتوق ۲۰۰۰ به شما این است که هرگز خودسرانه اقدام به خوردن قرصها نکنید. چرا؟ شاید حاملگی شما خارج از رحم باشد. اکتوپیک.

آشنایی با قرص میزوپروستول، مصارف و عوارض آن

حاملگی خارج از رحم می تواند در لوله های فالوپ ، تخمدان و یا حفره شکمی ایجاد شود(از هر ۸ مورد حاملگی یک مورد خارج از رحم است) در این صورت اگر شما قرصهای سقط جنین را مصرف کنید امکان دارد دچار خونریزی داخلی شوید و سلامت شما بسیار به خطر بیفتد. توصیه ما به شما این است که با یک متخصص مشورت کنید و یا حداقل سونوگرافی sonography انجام دهید و جواب آن را پیش یک متخصص زنان و زایمان ببرید

سوالات در حد امکان در قسمت نظرات پاسخ داده می شود. چند نفر از پزشکان و ماما های باتجربه در پاسخگویی به سوالات با ما همکاری می کنند.

منابع: مجله زنان و مامایی – دانشگاه علوم پزشکی زنجان – مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران

خواص میزوپروستول|عوارض میزوپروستول|داروی میزوپروستول

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو

 

  • تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲| نویسنده : یورفان
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 313
  • بازدید سال : 4,128
  • بازدید کلی : 241,749